hlavní strana o galerii
nápověda kontakt
Detailní informace o výtvarném díle

Autor:František Bělohlávek
Název:Jezdec
Technika:linoryt / papír
Rok vzniku:1975
Rozměr tisku:19,5 x 13 cm
Rozměr papíru:29,5 x 21 cm
Stav:

velmi dobrý stav

Poznámka:

Volný list (nerámováno), signováno a vročeno tužkou.

Cena:PRODÁNO / SOLD
zeptat se zobrazit všechna díla tohoto autora
kosik Nákupní košík  

Informace o autorovi

František Bělohlávek se narodil v Novém Rychnově u Tábora a před příchodem do Olomouce žil a studoval v Praze. Graduoval v roce 1949 na Univerzitě Karlově v Praze pod odbornou péčí Cyrila Boudy, Martina Salcmana, Karla Lidického a dalších profesorů. Od roku 1951 působil na katedře Pedagogické a Filozofické fakulty Palackého univerzity v Olomouci pro obory ornamentika a věcné kreslení. Od šedesátých let se věnuje pouze umělecké tvorbě.

Bělohlávkovo dílo je podivuhodně rozsáhlé, mimořádně obsažné a zasahuje do několika výrazných uměleckých oblastí. Ve všech sférách dosáhl mimořádných úspěchů a dodnes je Bělohlávkův vliv na jejich rozvoj považován za neobyčejně přínosný. K Bělohlávkovým doménám patřila po celá desetiletí grafika, knižní grafika, plakátová tvorba, malba a tvorba pro architekturu.

V grafické tvorbě umělec preferoval dřevoryt a linoryt. Obě techniky mu umožňovaly zhodnotit krásu přesné linie, kresebné schopnosti a rozvinutý cit pro vyváženost tématu a jeho výtvarné zpracování. Účinnost Bělohlávkovy grafiky se vždy odvíjela od perfektní a kultivované kresby, přesné linie a ladnosti tvarů, ale zároveň od témat, které s noblesou zpracovával a kterým bezkonkurenčně vdechoval půvab. Bělohlávkova grafika se stala doma i v zahraničí vyhledávaným sběratelským fenoménem a ozdobou institucionálních i soukromých sbírek.

Úspěchy slavila i Bělohlávkova knižní grafika, a to navzdory tomu, že autor vstoupil do knižní produkce jen několikrát, a to vesměs jen v krajském nakladatelství. Nicméně grafické řešení trilogie Emiliána Glocara, fotografické publikace A. Gribovského a Jana Skácela o Olomouci a několika pohádkových knih je ceněno, jako by šlo o bibliofilie.

Největšího ohlasu se však dočkala Bělohlávkova plakátová tvorba. Byla naprosto dokonalá v plošné kompozici, těžila z Bělohlávkova příslovečného citu pro písmo a funkčně se dokázala ztotožnit s jevištní inscenací, o níž vypovídala. Výtečná olomoucká Thalie šedesátých let našla v Bělohlávkovi geniálního grafika.

František Bělohlávek patří mezi umělce, kterým byla udělena Cena města Olomouce za rok 2003.

Zdroj: Bohumír Kolář, 2004

Nahoru